På denna sida hittar du svaren på vanligt förekommande frågor. Om du inte hittar svaret du söker kan du kontakta vår kundservice på 08-506 920 70 eller på kundservice@aig.com
Så fort vi har mottagit din anmälan och registrerat din ansökan kommer du att få dina fullständiga villkor och ditt försäkringsbrev skickat till dig. Du har alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du mottagit fullständiga försäkringshandlingar. Om du vill ångra tecknande av försäkring, vänligen kontakta vår kundservice.
Försäkringen gäller under ett års tid och förlängs med ett år i taget såvida den inte sägs upp. AIG förbehåller sig rätten att ändra försäkringsskyddet och/eller justera premien i samband med förnyelse. AIG har rätt att säga upp försäkringen om betalning enligt gällande försäkringsvillkor uteblir.
Under giltighetsområde på ditt försäkringsbrev framgår det var din försäkring gäller. Vi har en sanktionsklausul för alla försäkringar som du hittar i försäkringsvillkoren.
Du hittar dokumenten på respektive produktsida via menyn eller genom att klicka på följande länkar:
Diagnosförsäkring vid cancer , Olycksfallsförsäkring Vuxen , Sjukhusvistelseförsäkring , Efterlevandeskydd vid olycksfall , Olycksfallsförsäkring Barn, Medicinsk Invaliditet vid olycksfall, Benbrott vid olycksfall.
Du har alltid 14 dagars ångerrätt från och med det att du mottagit fullständiga försäkringshandlingar. Om du vill ångra tecknande av försäkring meddelar du oss på på 08-506 920 70 alternativt kundservice@aig.com. Det finns även en ångerblankett här om du föredrar att använda dig av den.
Du säger upp din försäkring via brev, e-post eller telefon. Uppge personnummer, ärende och vilken försäkring det gäller.
Adress: AIG Europe S.A. Filial i Sverige, Box 3506, 103 69 Stockholm
E-post: kundservice@aig.com
Tel: 08-506 920 70
I första hand erbjuder vi betalning av din försäkringspremie via autogiro. För att vi ska kunna debitera dig behöver du lämna ett medgivande som ger oss rätt att dra pengar från ditt konto. Vi gör en dragning den 28:e varje månad. Viktigt att tänka på är att försäkringstagaren måste stå som ägare av det konto pengarna ska dras ifrån.
Med BankID eller E-legitimation kan du fylla i ett autogiromedgivande direkt via länken nedan. Om du inte har tillgång till det kan du skriva ut blanketten själv och posta den till oss alternativt kan du ringa kundservice på 08-506 920 70 för att få blanketten hemskickad.
Om vi inte får in ett autogiromedgivande från dig kommer du automatiskt att läggas upp på kvartalsfaktura och du kommer därmed att debiteras för tre månaders premier. Om medgivande inte lämnas i samband med tillfället för tecknande av försäkring utan vid en senare tidspunkt kan det hända att en faktura skickas ut p.g.a. våra faktureringsprocesser. Du behöver då betala första kvartalsfakturan och autogirodragningarna sätter då igång först nästa betalningsperiod.
Önskar du att betala via halvårs- eller helårsfaktura eller om du har du frågor kring våra betalmetoder ber vi dig kontakta vår kundservice. Du kan läsa mer om betalning av din försäkringspremie här .
Om täckning saknas på kontot kommer vi vid nästa debiteringsförsök efterföljande månad debitera dubbel månadspremie. Om autogirobetalningen inte kan genomföras under två på varandra följande månader kommer försäkringen att sägas upp. Uppsägningen kommer att skickas till försäkringstagaren och den får verkan 14 dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist. Efter det att uppsägning sänts görs inga ytterligare försök att genomföra debitering.
Vid betalning via faktura ska premien betalas inom 30 dagar från den dag då avi om premien skickats. Betalas inte premien inom denna tid sägs försäkring upp med verkan 14 dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist. Vi skickar även ut en påminnelsefaktura.
5689-4462
En skadereglering kan inte påbörjas förrän vi mottagit en skadeanmälan. Du hittar blanketter för skadeanmälan på länken nedan. Du kan även kontakta vår kundservice på 08-506 920 70 om du behöver hjälp med att anmäla en skada eller få en skadeblankett hemskickad till dig.
Har du ett redan registrerat eller ett pågående skadeärende, kontakta vår skadeavdelning på claims.sweden@aig.com.
Utbetalning sker till det konto som du uppgett till skadeavdelningen i din skadeanmälan. Det är vår skadeavdelning som tar beslut om utbetalning och dess belopp.
På länken nedan hittar du information om hur du kan framföra synpunkter och klagomål till oss.
Kontakta vår kundservice på 08-506 920 70 eller skicka e-post till kundservice@aig.com
Kontakta AIG:s växel och 08-506 920 00 och uppge ditt ärende och att det gäller en kommunförsäkring för ditt/dina barn.