Betala via autogiro
I första hand erbjuder vi betalning av din försäkringspremie via autogiro. För att vi ska kunna debitera dig behöver du lämna ett medgivande som ger oss rätt att dra pengar från ditt konto (se nedan). Vi gör en dragning den 28:e varje månad. Viktigt att tänka på är att försäkringstagaren måste stå som ägare av det konto pengarna ska dras ifrån.
Det är försäkringstagarens ansvar att se till att alltid ha täckning för autogirobetalningen och att kontoförande bank har de uppgifter som behövs för att kunna genomföra densamma. Om täckning saknas på kontot kommer vi vid nästa debiteringsförsök efterföljande månad debitera dubbel månadspremie. Om autogirobetalningen inte kan genomföras under två på varandra följande månader kommer försäkringen att sägas upp. Uppsägningen kommer att skickas till försäkringstagaren och den får verkan 14 dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist. Efter det att uppsägning sänts görs inga ytterligare försök att genomföra debitering.
Du hittar avtalsvillkoren för autogiro tillsammans med medgivandet via länkarna nedan.
Vid uteblivet autogiromedgivande
Om vi inte får in ett autogiromedgivande från dig kommer du automatiskt att läggas upp på kvartalsfaktura och du kommer därmed att debiteras för tre månaders premier. Om medgivande inte lämnas i samband med tillfället för tecknande av försäkring utan vid en senare tidspunkt kan det hända att en faktura skickas ut p.g.a. våra faktureringsprocesser. Du behöver då betala första kvartalsfakturan och autogirodragningarna sätter då igång först nästa betalningsperiod.
Vid betalning via faktura ska premien betalas inom 30 dagar från den dag då avi om premien skickats. Betalas inte premien inom denna tid sägs försäkring upp med verkan 14 dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist.
Har du frågor kring våra betalmetoder ber vi dig kontakta vår kundservice.
Såhär aktiverar du autogirobetalning
Med BankID eller E-legitimation kan du fylla i ett autogiromedgivande direkt via länken nedan. Om du inte har tillgång till det kan du skriva ut blanketten själv och posta den till oss alternativt kan du ringa kundservice på 08-506 920 70 för att få blanketten hemskickad.