Uppge gärna ditt ärendenummer och/eller ditt försäkringsnummer och vad ditt klagomål gäller.
Vi tar alla klagomål från kunder på allvar och har följande rutin för att lösa klagomål snabbt, rättvist och av lämplig avdelning:
Vi bekräftar mottagande av ditt klagomål inom 10 arbetsdagar från mottagande och svarar i sak inom 14 kalenderdagar från mottagande. Om vi inte kan svara inom 14 kalenderdagar får du reda på orsaken till det och information om när du kan förvänta dig ett svar.
Konsumenternas försäkringsbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm
08-225 800,
www.konsumenternas.se
Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
Box 174, 101 23 Stockholm
08-508 860 00,
www.arn.se/tvisteomraden/#forsakring
Personförsäkringsnämnden
Box 24067, 104 50 Stockholm
08-522 787 20,
www.forsakringsnamnder.se/personforsakringsnamnden/provning-i-namnden-pfn/
Under vilka förutsättningar du kan få råd respektive ditt ärende prövat framgår av respektive instans hemsida.
Tänk på...
Om du vill klaga till en av klagomålsinstanserna i Luxemburg eller till CAA måste du göra det på luxemburgiska, tyska, franska eller engelska.
Om du har ingått ditt försäkringsavtal på nätet kan du också använda den Europeiska Kommissionens plattform för ‘Online Dispute Resolution’ (ODR) som nås via följande länk: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Din rätt att vidta rättsliga åtgärder påverkas inte av att du vidtar någon av åtgärderna ovan.
Ladda ner informationen på svenska >>